27 December 2007

036809900 - בעיה נפוצה קרה לי ותודות לאיש הזה היא נפתרה

036809900
Filed under: כללי, טכנולוגיה — gby @ 15:51
תשמעו סיפור משעשע שקרה לי שמדגים מה קורה כאשר טכנולוגיה מיושמת על ידי אנשים שלא מבינים אותה.
כבר פעמיים יצא לי לקבל שיחת טלפון למשרד של קודפידנס שמתחילה בערך ככה: “תפסיקו להתקשר אלי באמצע הלילה!”. מיותר לציין שהמתקשר הוא אדם שאינני מכיר ומעולם לא התקשרתי אליו, בוודאי לא באמצע הלילה.
אחרי בירור משעשע שנשמע כמו דו שיח של שני חרשים דוברי שפות שונות, מתבררות העובדות הבאות - המתקשר המסכן התחיל לקבל שיחות טלפון בשעות שונות ומשונות ואפילו באמצע הלילה, כאשר הוא מרים את הטלפון בצד השני יש רק שתיקה מעצבנת והמספר ממנו מגיעות כל השיחות הנ”ל הוא 036809900. למתקשר המסכן נמאס והוא לא מכיר אף אחד שזה המספר שלו ולכן הוא מחפש את המספר הנ”ל במנוע חיפוש (גוגל, לדוגמא) ומקבל, הפלא ופלא את העמוד הזה באתר הבית של קודפידנס ומכאן מסיק שהמספר שייך לנו ומתקשר אלינו להתלונן.
אז מה קורה פה באמת? ההסבר הוא די פשוט אבל דורש ידע איזוטרי בדרך שבה רשת הטלפוניה הבזקית מעבירה הודעות טקסט. זה הולך ככה:
הדרך שבא רשת הטלפון הקוית של בזק מעבירה הודעות טקסט לטלפונים שתומכים בכך (כמו טלפוני ה- DECT החדשים למינהם) היא שהטלפון מקבל למעשה איתות על שיחה מהרשת, כמו בשיחה רגילה, אלא שהמספר שממנו מזוהה השיחה נמסר כ- “מספר הקסם” 036809900. אין בעצם אף אחד שמספר הטלפון הזה שייך לו - זהו מספר שירות של בזק שכל תפקידו להשלח כמספר מזהה לטלפונים שתומכים בכך כדי לאותת על “שיחת הודעה טקסט” וזאת גם הסיבה מדוע בזק מכריחה אותכם להפעיל שרות שיחה מזוהה כדי לקבל הודעות טקסט.
כאשר טלפון שתומך בכך מזהה שיחה נכנסת עם המספר הזה הוא לא מצלצל כמו בשיחה רגילה. במקום, הוא עונה (בשקט) לשיחה ומייצר מעין ציוץ קטן שמודיע למרכזיה של בזק שהוא מקשיב (ברעיון מאוד דומה למה שעושה מודם או פקס) מה שגורם למרכזיה של בזק לשלוח אל הטלפון שרשרת “צפצופים” שבהם מוקדדת (בשיטה שנקראת FSK למי שמתעניין) הודעת הטקסט. אז הטלפון מנתק ומודיע לכם שיש לכם הודעת טקסט חדשה.
מה קורה אם אין לכם טלפון מתוחכם שיודע לקבל הודעות טקסט? נורא פשוט, במקרה כזה המרכזיה של בזק תיצור עם הטלפון “הטיפש” שלכם שיחה רגילה שכאשר תענו לה תקריא תוכנת מחשב את הודעת הטקסט בקול מלאכותי. המרכזיה חכמה מספיק לא לבצע את השיחות הללו בין 11:00 בערב ל- 7:00 בבוקר. הודעה שתגיע בין השעות הללו תאוחסן ותמסר לאחר מכן.
בשיטה היפה הזה יש רק בעיה אחת - איך המרכזיה של בזק תדע, לפני שהיא מתקשרת, אם יש לכם טלפון מתוחכם או לא? הפתרון המאוד לא מתוחכם לבעיה הזאת הוא שבזק שומרת רשימה של כל מספרי הטלפון שבעליהם הודעו לה שיש להם טלפון תומך הודעות טקסט. אם המספר שלכם לא ברשימה ונשלחה אליכם הודעה היא תטופל כשליחה לטלפון “טיפש” בין אם יש לכן טלפון מתוחכם אם לאו ואם אתם ברשימה ההודעה תשלח בשיטה שתוארה לעיל.
בפתרון הזה יש חור אחד גדול מאוד - מה קורה אם אתם בעל טלפון “טיפש” אבל משום מה מספר הטלפון שלכם נכנס אכשהו לרשימה של מספרי הטלפון שבזק חושבת שמחוברים לטלפון מתוחכם, בגלל טעות, בגלל שקיבלתם מספר חדש שהבעלים הקודם שלו היה בעל טלפון מתוחכם או מכל סיבה שהיא?
מה שיקרה אז שברגע שמישהו ישלח אליכם הודעת טקסט למספר הטלפון הבזקי הטלפון שלכם יצלצל, בצג השיחה המזוהה יופיע מספר הקסם 036809900 ובצד השני תהיה שתיקה מעצבנת. ואחרי שתנתקו המרכזיה של בזק תנסה שוב ושוב ושוב, גם באמצע הלילה לשלוח לטלפון המתוחכם שאין לכם את הודעת הטקסט העלובה תוך כדי הוצאתכם מהכלים.
החלק העצוב ביותר בכל הסיפור הוא שאם זה קורה לכם, אין לכם שום דרך להבין מה קורה. אין לי מושג אם בבזק מתוחכמים מספיק במוקד השירות לזהות את המספר המיוחד 03680990 ולהבין מה קורה, אני רק יודע שכבר שני אזרחים מתוסכלים למדי התקשרו אלי בעצבים בגלל שמספר הקסם הזה מופיע בדף הבית של קודפידנס כפריט מידע שיש להכניס כדי להשתמש בשירות שליחת וקבל הודעות הטקסט של מרכזיית האסטריסק שהתאמנו לעבודה בארץ.
וכאן בדיוק אתם יכולים לעזור - אם תקשרו את הסיפור הזה מהבלוגים, אתרים וכולי שלכם ועל ידי כך תציפו את הדף הזה במנועי החיפוש כאשר מישהו מחפש את המספר 03680990, תובילו את האדם המסכן הבא שהסיפור הזה קורה לו לדף הזה, שבו הוא ילמד מה קורה ואת מי צריך להאשים ועל ידי כך תחסכו לו הרבה תיסכול ולי כמה דקות מביכות של הסבר בטלפון למישהו שבטוח שאני מתקשר אליו כמה פעמים כל לילה ושותק…
תודה!
גלעד
עדכון: כיצד לטפל בבעיה המתוארת כאן אם אתם סובלים ממנה
לאור כמות האנשים הלא תאמן שנתקלים בבעיה הזאת ומגיעים לעמוד הזה, הנה, כשירות לציבור, כיצד לפתור אותה - אם גם אתם מקבלים שיחות בשעות מוזרות (כולל אמצע הלילה) ממספר הטלפון 03-6809900, הנה מה לעשות:
להתקשר למוקד התמיכה של חברת “בזק”, מספר טלפון 199 ולבקש שיעדכנו במערכת שלהם שבמספר הטלפון שלכם לא מחובר טלפון מסוג DECT. ואם אתם ממשיכים לקבל את השיחות הנ”ל להתקשר שוב ל- 199 ולדאוג שאכן ביצעו את עדכון הרישום.
ושוב, למען הסר ספק: אין לי, כותב שורות אלו, שום קשר לבעיה, לחברת בזק או להטרדות שאתם חווים. הבעיה נגרמת מהדרך המטומטמת שבזק מטפלת בה בבעיה טכנית שקשורה למשלוח SMS.
אני משתתף בצערכם ובצער כל האנשים האחרים שמוטרדים מהבעיה הזאת, אבל בזק ובזק בלבד יכולים לעזור לכם מפני שהם הגורם לבעיה: מספר הטלפון שמתקשר אליכם שייך למרכזייה אוטומטית של בזק שמנסה לשלוח לכם הודעת SMS בפורמט שהטלפון שלכם לא מבין והמרכזיה ממשיכה לנסות להתקשר שוב ושוב כדי לשלוח את ההודעה ולכן צלצולי הטלפון החוזרים ונשנים בשעות מוזרות.
גלעד

No comments:

Post a Comment

Try it - tell me where it takes you